Comadres

Projects names: “Comadres” / “Midwives”

Scheduled publication: 2016-

Involved researchers: Mar Rey Bueno, Gloria F. Orenstein, María José González Madrid, M. E. Warlick, Juncal Caballero Guiral, Julia Salmerón, Eleonora Vergara.

Sofonisba Anguissola *oil on wood *19,5 x 14,5 cm *signed b.l.: Sophonisba Angussola Virgo seipsam fecit 1554

Sofonisba Anguissola
*oil on wood
*19,5 x 14,5 cm
*signed b.l.: Sophonisba Angussola Virgo seipsam fecit 1554

Description: Comadres is a personal project. A project written in feminine, destined for recovering the muted voices of so many women throughout the centuries. Inventive women. Artistic women. Women who turn out their lives into a wide inner exile, urged by a society that refused to acknowledged them. Women whose stories are intertwined, one by one, composing a big, huge thread which fades itself into the night of memento. A thread which has to be rescued. A thread urged to be brought to the light, in order to legitimize so many stories which should have never been lost.

Comadres emerged from my meeting with Remedios Varo and Leonora Carrington, both artists, Spanish and British, traditionally associated with Surrealist movement. Two women who set among them a very special climate, a creative bond capable of providing so many extraordinary tokens throughout two decades. Remedios and Leonora. Leonora and Remedios. Both bewitched witches (hechiceras hechizadas), in Octavio Paz’s own words. Both masters in magic and alchemy who suddenly reminded me to Rodrigo de Reinosa’s comadres. 15th century midwives, witches and gossipers who are the archetype of the wise woman hunted down by the establishment. Victims of a male system determined to silence female, impeding her access to the culture and knowledge.

Descripción: Comadres es un proyecto personal. Un proyecto escrito en femenino, destinado a recuperar las voces silenciadas de tantas y tantas mujeres a través de los siglos. Mujeres creadoras. Mujeres artistas. Mujeres que convirtieron sus vidas en un largo exilio interior, acuciadas por una sociedad que no quería entenderlas. Mujeres cuyas historias pueden enlazarse, una tras otra, formando un largo, larguísimo, hilo que se pierde en la noche de la memoria. Un hilo que debe ser rescatado. Un hilo que urge sacar a la luz, para legitimar tantas y tantas historias que nunca debieron perderse.

Comadres surgió de mi encuentro con Remedios Varo y Leonora Carrington, las dos artistas, española y británica, vinculadas tradicionalmente al movimiento surrealista. Dos mujeres que establecieron, entre ellas, un clima muy especial, un vínculo creativo que ofrecería tantas y tan extraordinarias muestras a lo largo de dos décadas. Remedios y Leonora. Leonora y Remedios. Las dos hechiceras hechizadas, en palabras de Octavio Paz. Las dos expertas en magia y alquimia que me recordaron, de inmediato, a las comadres de Rodrigo de Reinosa. Comadres del siglo XV, brujas y alcahuetas que son el estereotipo de mujer sabia perseguida por saber y por ser mujer. Iconos de resistencia, de lucha ante el poder establecido. Víctimas de un sistema masculino empeñado en silenciar a la mujer, impidiendo su acceso a la cultura y al conocimiento.

Objectives: the recovering of the memory of so many female authors unfairly forgotten, the publication of artistic and academic essays regarding female artists, writers and scientist.

Progression:

-Essay: “Remedios Varo: la hechicera hechizada” (Studia Hermetica, 09/2016), by Mar Rey Bueno.

Skip to toolbar